Atmiya Vidya Mandir celebrated the spiritual festival of Jaljilani Ekadashi on 26th September, 2012. The celebration was in order to appreciate and acknowledge the blessings of God which makes the basis of our very survival. The swimming pool filled with fresh new water was made ready to rejoice the festival.
The festival was initiated with Har Vidhi. Garland was offered to Thakorji and the saints Pujya Prabodh Swamiji and Pujya Suhrad Swamiji were presented with bouquets. Students and staff members were blessed with the opportunity to take Thakorji on Nauka Vihar.
Aarti and Updesh ornamented the program. The Aarti was performed whole heartedly by all the students and staff members. P. Arjun Mama explained the importance of the day, emergence of the festival and the scriptural meaning of celebration. Under the resilient positive influence of spiritual environment, students not only enjoyed the experience but also learnt to escalate love and devotion towards God.
During Nauka Vihar, the boat was decorated and designed with the symbolic Swan, praying for the ultimate happiness of life “Atmiyata”. Thakorji was then taken on Vihar by the students in turn with their respective groups. Festival also encouraged students to participate together with unity and uniformity, which was prominently seen during Nauka Vihar.
Concluding the celebration, Prasad was offered to all the enthusiasts. Having an utmost importance in the Hindu philosophy, Prasad, is also a tool to remember the lessons of life with the sweet memories. Hence, children learnt the life-skills and gained the memories to be cherished forever.
Throughout the celebration, students were actively involved in the process. Quest to know more and eager to learn new happenings at school was prominently seen on the faces of students. Active involvement by every member made this carnival one of the pleasant memories of life.
वक्रतुण्ड महाकाय सूर्यकोटिसमप्रभ
: | निर्विघ्नं कुरु मे देव सर्वकार्येषु
सर्वदा ||
શુભ પ્રસંગોનો શુભારંભ જેનાથી થાય
છે તેવા વિઘ્નહર્તા
મંગલમૂર્તિના અવતરણનો દિવસ એટલે ગણેશ ચતુર્થી. ભાદરવા માસની ચતુર્થીના
દિવસથી અનંત ચૌદસ સુધી એટલે કે દસ દિવસ સુધી ગણેશોત્સવ મનાવવામાં આવે છે. જોગાનુંજોગ
ઘણા વર્ષો પછી આ વર્ષે ગણેશચતુર્થી બુધવારે આવી હતી. દરવર્ષની જેમ આ વર્ષે પણ
આત્મીય વિદ્યા મંદિરમાં ગણેશચતુર્થી મહોત્સવ ખૂબ ધામધૂમથી ઉજવવામાં આવ્યો હતો.
તારીખ
19-09-2012 ના દિવસે સાંજે 4:30 કલાકે શુભ ચોઘડિયામાં ગણેશ ભગવાનની મૂર્તિની
સ્થાપના કરવામાં આવી હતી. ગજાનંનનું સ્થાપના-પૂજન મુખ્ય યજમાન શ્રીમાન રાજેન્દ્રભાઈ ગીરાસે દ્વારા
કરવામાં આવ્યું. ખૂબ જ શ્રદ્ધા અને ભક્તિભાવથી આચાર્ય પુષ્પક જોષી દ્વારા પૂજનવિધિ
કરવામાં આવી હતી. જેમાં વૈદોક્ત મંત્રો સાથે પૂજન કર્યું તથા ગોળના પાણીથી ભગવાન લંબોધરનો
અભિષેક કરવામાં આવ્યો. ત્યારબાદ શ્રી ગણેશજીનું શાસ્ત્રોક્ત પૂજન, આરતી, ઈત્યાદિ
આરાધના સશ્રદ્ધ રીતે કરવામાં આવી અને પ્રસાદ વિતરણ થયું.
આમ, પાંચ દિવસ સુધી
ગણેશજીની પૂજા, અર્ચના, આરતી, ભજન કિર્તન વગેરે કરવામાં આવ્યું. અંતે વિદાયની વેળા
આવી. તારીખ 24-09-2012 ના રોજ સાંજે 4:00 કલાકે ખૂબ જ ધૂમધામથી ગણપતિનો વરઘોડો
કાઢવામાં આવ્યો અને આત્મીય વિદ્યા મંદિરના પટાંગણમાં ફેરવવામાં આવ્યો. સાંજે 6:30
કલાકે ભારે હૈયે ગણપતિજીનું વિસર્જન કરીને ભાવભીની વિદાય આપવામાં આવી.
“गिल्लू”—पाठ के आधार पर पर दिनांक 16 जुलाई से 22 जुलाई 2012 के मध्य एक सप्ताह तक नाट्य का आयोजन किया गया।
कक्षा 9वीं अ तथा 9वीं ब के 32 बच्चों को चार जूथों में विभाजित किया गया। संपूर्ण प्रवृत्ति का आयोजन विषय शिक्षक श्री मुकेशभाई जोशी के मार्गदर्शन में गतिशील रहा।
आज के समय में व्यक्ति का मन अधिक फैल रहा है। वह धीरे-धीरे अधिक चंचल होता जा रहा है। छात्रों की एकाग्रता कम हो रही है। जैसा कि हम सभी जानते हैं कि पढ़ाई में एकाग्रता अत्यंत आवश्यक है। मन की एकाग्रता के लिए
सर्वप्रथम शरीर का स्थिर होना ज़रुरी है। एक संत ने कहा है—
“ तन स्थिर मन स्थिर”
अर्थात मन को स्थिर करना हो तो प्रथम तन यानि शरीर की चंचलता को स्थिर करना पड़ेगा और शरीर को स्थिर करने के लिए छात्रों को यह ज्ञान होना चाहिए कि हमें शरीर को स्थिर कयों करना है अर्थात उनको ज्ञान होना चाहिए कि मुझे ऐसा कयों करना चाहिए और ऐसा क्यों नहीं करना चाहिए।
बच्चों को बेन्च पर बैठे-बैठे पैर हिलाने की आदत, चारों तरफ अकारण देखते रहने की आदत, कलम अर्थात पेन घुमाने की आदत आदि से मज़बूर हो गए होते हैं। यानि वें मस्ती करते रहते हैं।
यदि उसे पता हो कि कहाँ मस्ती करनी चाहिए और कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए तथा क्यों? इस प्रश्न को वे भली-भाँति समझते हो तो वह छात्र पढ़ाई में जाग्रत रहता हैं।
इसी उद्देश्य की पूर्ति हेतु कक्षा 8वी ब में—
“कहाँ मस्ती करनी चाहिए तथा कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए, तथा क्यों ?”—इस विषय पर दिनांक 17 जून से 23 जून 2012 के मध्य एक सप्ताह तक वाद-विवाद ( Debate ) का आयोजन किया गया।
संपूर्ण वर्ग के 32 बच्चों को पाँच जूथों में विभाजित किया गया। संपूर्ण प्रवृत्ति का आयोजन विषय शिक्षक श्री मुकेशभाई जोशी के मार्गदर्शन में गतिशील रहा।
वाद-विवाद के अंत में जो निष्कर्ष निकला उसके कुछ मुद्दे निम्नलिखित हैं—
1. वर्गखंड में मस्ती में नहीं करनी चाहिए, क्योकि उससे हमारी एकाग्रता में बाधा आती है तथा पढ़ाई पर असर पड़ता है।
2. प्रार्थना कक्ष में दैवत्व अर्थात भक्ति का वातावरण होता हैं, जहाँ पर हमें भगवान के आशिष प्राप्त होते हैं, अत: वहाँ शिस्त (अदब) अति आवश्यक है।
3. भोजनालय में यदि एकाग्रता से शांतिपूर्वक भोजन करते हैं तो पाचक रस का निर्माण अधिक होता है, जिससे हमारा भोजन सुपाच्य बनता है।
4. छात्रालय में अवकाश के समय(Free Time) तथा खेल के मैंदान में जब सिर्फ़ समय व्यतीत करने के उद्देश्य से खेल रहे हो, तब किसी को शारीरिक या मानसिक हानि न पहुँचे इस तरह शिस्तता का पालन करते हुए मस्ती कर सकते हैं।
इस प्रकार बच्चों ने आनंद लेते हुए ज्ञान प्राप्त किया तथा आचरण में लेने का निर्णय लिया।
-हिन्दी शिक्षक मुकेशभाई जोशी
http://www.avm.edu.in/wp-content/uploads/2015/11/avm-header_10.png00AVM Teachershttp://www.avm.edu.in/wp-content/uploads/2015/11/avm-header_10.pngAVM Teachers2012-09-28 03:50:002015-05-25 00:15:22Std 8: वाद-विवाद—“कहाँ मस्ती करनी चाहिए तथा कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए, तथा क्यों ?”
Jaljilani Ekadashi Utsav – 2012
/0 Comments/in AVM Updates, Value Based Education /by AVM TeachersThe festival was initiated with Har Vidhi. Garland was offered to Thakorji and the saints Pujya Prabodh Swamiji and Pujya Suhrad Swamiji were presented with bouquets. Students and staff members were blessed with the opportunity to take Thakorji on Nauka Vihar.
Aarti and Updesh ornamented the program. The Aarti was performed whole heartedly by all the students and staff members. P. Arjun Mama explained the importance of the day, emergence of the festival and the scriptural meaning of celebration. Under the resilient positive influence of spiritual environment, students not only enjoyed the experience but also learnt to escalate love and devotion towards God.
During Nauka Vihar, the boat was decorated and designed with the symbolic Swan, praying for the ultimate happiness of life “Atmiyata”. Thakorji was then taken on Vihar by the students in turn with their respective groups. Festival also encouraged students to participate together with unity and uniformity, which was prominently seen during Nauka Vihar.
Concluding the celebration, Prasad was offered to all the enthusiasts. Having an utmost importance in the Hindu philosophy, Prasad, is also a tool to remember the lessons of life with the sweet memories. Hence, children learnt the life-skills and gained the memories to be cherished forever.
Throughout the celebration, students were actively involved in the process. Quest to know more and eager to learn new happenings at school was prominently seen on the faces of students. Active involvement by every member made this carnival one of the pleasant memories of life.
Written by: Chirag Sir
ગણેશ ચતુર્થી મહોત્સવ 2012
/0 Comments/in AVM Updates, Value Based Education /by AVM Teachers: |
निर्विघ्नं कुरु मे देव सर्वकार्येषु
सर्वदा ||
છે તેવા વિઘ્નહર્તા
મંગલમૂર્તિના અવતરણનો દિવસ એટલે ગણેશ ચતુર્થી. ભાદરવા માસની ચતુર્થીના
દિવસથી અનંત ચૌદસ સુધી એટલે કે દસ દિવસ સુધી ગણેશોત્સવ મનાવવામાં આવે છે. જોગાનુંજોગ
ઘણા વર્ષો પછી આ વર્ષે ગણેશચતુર્થી બુધવારે આવી હતી. દરવર્ષની જેમ આ વર્ષે પણ
આત્મીય વિદ્યા મંદિરમાં ગણેશચતુર્થી મહોત્સવ ખૂબ ધામધૂમથી ઉજવવામાં આવ્યો હતો.
19-09-2012 ના દિવસે સાંજે 4:30 કલાકે શુભ ચોઘડિયામાં ગણેશ ભગવાનની મૂર્તિની
સ્થાપના કરવામાં આવી હતી. ગજાનંનનું સ્થાપના-પૂજન મુખ્ય યજમાન શ્રીમાન રાજેન્દ્રભાઈ ગીરાસે દ્વારા
કરવામાં આવ્યું. ખૂબ જ શ્રદ્ધા અને ભક્તિભાવથી આચાર્ય પુષ્પક જોષી દ્વારા પૂજનવિધિ
કરવામાં આવી હતી. જેમાં વૈદોક્ત મંત્રો સાથે પૂજન કર્યું તથા ગોળના પાણીથી ભગવાન લંબોધરનો
અભિષેક કરવામાં આવ્યો. ત્યારબાદ શ્રી ગણેશજીનું શાસ્ત્રોક્ત પૂજન, આરતી, ઈત્યાદિ
આરાધના સશ્રદ્ધ રીતે કરવામાં આવી અને પ્રસાદ વિતરણ થયું.
આમ, પાંચ દિવસ સુધી
ગણેશજીની પૂજા, અર્ચના, આરતી, ભજન કિર્તન વગેરે કરવામાં આવ્યું. અંતે વિદાયની વેળા
આવી. તારીખ 24-09-2012 ના રોજ સાંજે 4:00 કલાકે ખૂબ જ ધૂમધામથી ગણપતિનો વરઘોડો
કાઢવામાં આવ્યો અને આત્મીય વિદ્યા મંદિરના પટાંગણમાં ફેરવવામાં આવ્યો. સાંજે 6:30
કલાકે ભારે હૈયે ગણપતિજીનું વિસર્જન કરીને ભાવભીની વિદાય આપવામાં આવી.
આવા અષ્ટવિનાયક સુખ કરતા, દુ:ખ હરતા, વિઘ્ન વિનાયક
ગણપતિ દેવને કોટિ કોટિ વંદન !!!
ગૌતમ સર
National Institute of Design (NID) Admissions 2013-14
/0 Comments/in Career /by AVM TeachersStd 10: वाद-विवाद: “मीठी वाणी का प्रयोग कहाँ करना चाहिए कहाँ नहीं”
/0 Comments/in 21st Century Skills, AVM Updates, Value Based Education /by AVM Teachersसंपूर्ण वर्ग के 35 बच्चों को पाँच जूथों में विभाजित किया गया। संपूर्ण प्रवृत्ति का आयोजन विषय शिक्षक श्री मुकेशभाई जोशी के मार्गदर्शन में गतिशील रहा।
Std 9: नाट्य – “गिल्लू”
/0 Comments/in 21st Century Skills, AVM Updates /by AVM Teachersकक्षा 9वीं अ तथा 9वीं ब के 32 बच्चों को चार जूथों में विभाजित किया गया। संपूर्ण प्रवृत्ति का आयोजन विषय शिक्षक श्री मुकेशभाई जोशी के मार्गदर्शन में गतिशील रहा।
Std 8: वाद-विवाद—“कहाँ मस्ती करनी चाहिए तथा कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए, तथा क्यों ?”
/0 Comments/in 21st Century Skills, AVM Updates, Value Based Education /by AVM Teachersसर्वप्रथम शरीर का स्थिर होना ज़रुरी है। एक संत ने कहा है—
“ तन स्थिर मन स्थिर”
अर्थात मन को स्थिर करना हो तो प्रथम तन यानि शरीर की चंचलता को स्थिर करना पड़ेगा और शरीर को स्थिर करने के लिए छात्रों को यह ज्ञान होना चाहिए कि हमें शरीर को स्थिर कयों करना है अर्थात उनको ज्ञान होना चाहिए कि मुझे ऐसा कयों करना चाहिए और ऐसा क्यों नहीं करना चाहिए।
बच्चों को बेन्च पर बैठे-बैठे पैर हिलाने की आदत, चारों तरफ अकारण देखते रहने की आदत, कलम अर्थात पेन घुमाने की आदत आदि से मज़बूर हो गए होते हैं। यानि वें मस्ती करते रहते हैं।
यदि उसे पता हो कि कहाँ मस्ती करनी चाहिए और कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए तथा क्यों? इस प्रश्न को वे भली-भाँति समझते हो तो वह छात्र पढ़ाई में जाग्रत रहता हैं।
इसी उद्देश्य की पूर्ति हेतु कक्षा 8वी ब में—
“कहाँ मस्ती करनी चाहिए तथा कहाँ मस्ती नहीं करनी चाहिए, तथा क्यों ?”—इस विषय पर दिनांक 17 जून से 23 जून 2012 के मध्य एक सप्ताह तक वाद-विवाद ( Debate ) का आयोजन किया गया।
संपूर्ण वर्ग के 32 बच्चों को पाँच जूथों में विभाजित किया गया। संपूर्ण प्रवृत्ति का आयोजन विषय शिक्षक श्री मुकेशभाई जोशी के मार्गदर्शन में गतिशील रहा।
वाद-विवाद के अंत में जो निष्कर्ष निकला उसके कुछ मुद्दे निम्नलिखित हैं—
1. वर्गखंड में मस्ती में नहीं करनी चाहिए, क्योकि उससे हमारी एकाग्रता में बाधा आती है तथा पढ़ाई पर असर पड़ता है।
2. प्रार्थना कक्ष में दैवत्व अर्थात भक्ति का वातावरण होता हैं, जहाँ पर हमें भगवान के आशिष प्राप्त होते हैं, अत: वहाँ शिस्त (अदब) अति आवश्यक है।
3. भोजनालय में यदि एकाग्रता से शांतिपूर्वक भोजन करते हैं तो पाचक रस का निर्माण अधिक होता है, जिससे हमारा भोजन सुपाच्य बनता है।
4. छात्रालय में अवकाश के समय(Free Time) तथा खेल के मैंदान में जब सिर्फ़ समय व्यतीत करने के उद्देश्य से खेल रहे हो, तब किसी को शारीरिक या मानसिक हानि न पहुँचे इस तरह शिस्तता का पालन करते हुए मस्ती कर सकते हैं।
इस प्रकार बच्चों ने आनंद लेते हुए ज्ञान प्राप्त किया तथा आचरण में लेने का निर्णय लिया।
-हिन्दी शिक्षक मुकेशभाई जोशी